Nemzetközi eredmény: innovatív módszert vezettek be a szakképzési rendszerben Magyarországon
Magyarországon 2023-ban konkrét iparágakra és oktatási megközelítésekre fókuszáló, szakértők által vezetett munkacsoportok jöttek létre, amelyek célja az innovatív tanítási módszerek és a tudásmegosztás előmozdítása a szakképzési szektorban -írja a Cedefop jelentése.
2019-ben lépett érvénybe a Szakképzési 4.0 stratégiai kulcsfontosságúdokumentum, amely meghatározza a magyarországi szakképzési szektorrendszerszintű megújítását. Mindezt azzal a céllal, hogy a gazdaság igényeire való rugalmas és gyorsreagálást és a gazdaság szerepvállalást megerősítése.
A stratégia végrehajtásának első éveiben a szakképzésértfelelős minisztérium a társintézményekkel együtt célzott képzéseket ésinformációs fórumokat szervezett a szakképzési központok és szakképző iskolákvezetői számára, az IKK (Innovatív Képzéstámogató Központ Zrt.) pedig innovatívmegoldásokkal segítette a pedagógusok módszertani kultúrájának fejlesztését.
Jelentős ugrást azonban a 2023 elején, a 10 szakértő általvezetett és 42 innovatív szakképzési tanár részvételével közösen munkacsoportoklétrehozása jelentette.
Ezek a csoportok az oktatási gyakorlatok innovációjánakélére álltak, olyan ágazatokban, mint a fa- és bútoripar, az oktatás, azelektronika és az elektrotechnika, a gépipar, a speciális gép- és járműgyártás,a vegyipar, a környezetvédelem és a vízügyek, az élelmiszeripar, valamint azinnovatív képzési programok, például a tanúsított technikusi programok.
A munkacsoportok által 2-3 havonta megrendezésre kerülőrendezvények és workshopok lehetőséget biztosítanak a tudásmegosztásra, a szakmai közösség építésére és a legfrissebb információk megosztására. 2023februárja és októbere között összesen 21 személyes és 4 online szakmairendezvényt szerveztek, összesen 1 700 résztvevővel, melyeken az alábbi témákkal dolgoztak:
• ágazati alapvizsga és szakmai vizsga megszervezése, vizsgafeladatok összeállítása;
• a projektalapú oktatás és képzés jó gyakorlatai, projektfeladatok és portfóliók összeállítása;
• munkaalapú képzés szervezése;
• az EDIOP projektek keretében kidolgozott digitális tananyagok integrálása a mindennapi oktatási tevékenységekbe;
• bevált gyakorlatok a rugalmas tanulási útvonalak terén (amelyek célja a korai iskolaelhagyás csökkentése);
• Az első 2 év okleveles technikusi képzésének tapasztalata.
Olvasson még több cikket a témában EZEN a linken.