Nemzetközi eredmény: innovatív módszert vezettek be a szakképzési rendszerben Magyarországon

2024-01-30

Magyarországon 2023-ban konkrét iparágakra és oktatási megközelítésekre fókuszáló, szakértők által vezetett munkacsoportok jöttek létre, amelyek célja az innovatív tanítási módszerek és a tudásmegosztás előmozdítása a szakképzési szektorban -írja a Cedefop jelentése.

2019-ben lépett érvénybe a Szakképzési 4.0 stratégiai kulcsfontosságúdokumentum, amely meghatározza a magyarországi szakképzési szektorrendszerszintű megújítását.             Mindezt azzal a céllal, hogy a gazdaság igényeire való rugalmas és gyorsreagálást és a gazdaság szerepvállalást megerősítése.

A stratégia végrehajtásának első éveiben a szakképzésértfelelős minisztérium a társintézményekkel együtt célzott képzéseket ésinformációs fórumokat szervezett a szakképzési központok és szakképző iskolákvezetői számára, az IKK (Innovatív Képzéstámogató Központ Zrt.) pedig innovatívmegoldásokkal segítette a pedagógusok módszertani kultúrájának fejlesztését.

Jelentős ugrást azonban a 2023 elején, a 10 szakértő általvezetett és 42 innovatív szakképzési tanár részvételével közösen munkacsoportoklétrehozása jelentette.

Ezek a csoportok az oktatási gyakorlatok innovációjánakélére álltak, olyan ágazatokban, mint a fa- és bútoripar, az oktatás, azelektronika és az elektrotechnika, a gépipar, a speciális gép- és járműgyártás,a vegyipar, a környezetvédelem és a vízügyek, az élelmiszeripar, valamint azinnovatív képzési programok, például a tanúsított technikusi programok.

A munkacsoportok által 2-3 havonta megrendezésre kerülőrendezvények és workshopok lehetőséget biztosítanak a tudásmegosztásra, a szakmai közösség építésére és a legfrissebb információk megosztására. 2023februárja és októbere között összesen 21 személyes és 4 online szakmairendezvényt szerveztek, összesen 1 700 résztvevővel, melyeken az alábbi témákkal dolgoztak: 

•    ágazati alapvizsga és szakmai vizsga megszervezése, vizsgafeladatok összeállítása;

•    a projektalapú oktatás és képzés jó gyakorlatai, projektfeladatok és portfóliók összeállítása;

•    munkaalapú képzés szervezése;

•    az EDIOP projektek keretében kidolgozott digitális tananyagok integrálása a mindennapi oktatási tevékenységekbe;

•    bevált gyakorlatok a rugalmas tanulási útvonalak terén (amelyek célja a korai iskolaelhagyás csökkentése);

•    Az első 2 év okleveles technikusi képzésének tapasztalata.

Olvasson még több cikket a témában EZEN a linken.