Mesterséges intelligencia, mint a nyelvtanulás új eszköze
Az új digitális technológiák nagyon hasznosak lehetnek az európai oktatási rendszerekben tanítók és tanulók számára egyaránt.
Az Európai Unió híres a nyelvi sokszínűségéről: 24 hivatalos nyelvvel, valamint számos regionális és kisebbségi nyelvvel rendelkezik a tagállamokban. A nyelvtanulás az európai oktatási rendszerek fontos részét képezi, hozzájárul a közös európai identitás kialakulásához, a kultúrák közötti megértéshez és az együttműködéshez.
Az elmúlt években a mesterséges intelligencia (MI) által támogatott nyelvtanulás hatékony eszközévé vált, amely új és hatékony utakat kínál a többnyelvű oktatás támogatására.
Az alábbi táblázat a MI kiaknázható lehetőségeit mutatja be, a különböző nyelvi készségekre lebontva.
Az egyik legjelentősebb előny, amit a mesterséges intelligencia a nyelvtanulásban jelent, a személyre szabhatóság. A különböző tanulók eltérő tanulási módszerekkel és igényekkel rendelkeznek, és az MI-technológiák segítségével az egyéni igényeikhez igazítható a tanulás.
Ezek a technológiák akár az osztálytermi tanulásban is előnyösek lehetnek. A nyelvtanulás nehéz, és megköveteli a gyakorlást. A tanulók játékos bevonása érdekében a tanárok interaktív alkalmazások és játékok segítségével változatossá tehetik a tanulást a mesterséges intelligencia eszközeivel.
A valós idejű visszajelzésből következő adatok és elemzések segítségével a tanórákat az egyéni igényekhez igazíthatják, alkalmazkodva a tanulók saját fejlődéséhez és tanulási stílusához. Ezzel elősegítve, hogy a tanulók a fejlesztésre szoruló területekre összpontosítsanak, és tovább erősítsék azokat a területeket is, ahol erősebbek.
A fejlesztés nemcsak írásbeli, hanem szóbeli is lehet - a beszédfelismerő technológia lehetővé teszi a tanulók számára a kiejtés gyakorlását és a korrekciót is. Ez az azonnali visszajelzés segíti a beszéd- és hallás utáni értés készségének fejlesztését a tanuló saját tudásszintjén.
Az EU-n belüli távoli és elszigetelt közösségek lehetőségei is bővülhetnek a nyelvtanulásra a mesterséges intelligencia által vezérelt mobilalkalmazásokkal, ami azt jelenti, hogy a tanulók lakóhelyüktől és társadalmi-gazdasági helyzetüktől függetlenül hozzáférhetnek a minőségi nyelvoktatáshoz.
Ezen előnyök mellett azonban léteznek korlátok és kihívások is. Attól függetlenül, hogy ezeket a technológiákat is használják, valódi pedagógiai értéket is hozzá kell adniuk.
Az Európai Bizottság a Digitális oktatási cselekvési terv részeként etikai iránymutatásokat adott ki a mesterséges intelligencia és az adatok tanításban és tanulásban való felhasználásáról, többek között a nyelvtanulás tekintetében.
Angol nyelvű videós tartalom is megtekinthető a témában:
Forrás: